Fordítás - 12 tulajdonság a szerethető karakterhez


A szerethető hős kritikus pontja a történetednek. Sajnos az, hogy te szereted a karaktert, még nem garantálja, hogy az olvasók is így fognak érezni. Segítségképp, hogy egy sor különböző ember megkedvelje a hősöd, adj a protagonistádnak néhány olyan tulajdonságot, amik széles körben rokonszenvesek. Kezdd a történeted ezen tulajdonságok bemutatásával, ez nagyon jó benyomást fog kelteni a karakteredről.

Mely tulajdonságok a legszerethetőbbek? Úgy gondolom, ez a tizenkettes lista lefedi. Ugyanakkor segítség gyanánt, hogy megértsd, _miért_ ezek a sajátottások a leghatásosabbak, három kategóriába fogom rendezni őket: együttérzésre építők, önfeláldozók, mulatságosak.

I. Együttérzésre építő tulajdonságok


Ezek azok a tulajdonságok, amiktől a karaktered hátrányos helyzetbe kerül. Alapvetően az olvasóid elkezdenek sajnálatot érezni a karaktered iránt, és ezért figyelni fogják, hogyan boldogul. Ahhoz, hogy ezek a tulajdonságok működjenek, az kell, hogy az olvasók ne azt érezzék, hogy a hős felelős a saját sajnálatra méltó helyzetéért. Ennek természetesnek és fontosnak kell lennie a történet szempontjából is. Ha az olvasók azt érzik, csak arra használod ezeket a tulajdonságokat, hogy kihasználd legmélyebb érzéseiket, próbálkozásod visszafelé fog elsülni.

1. Szegény


Hősöd nem jön ki a fizetéséből. Nem elég, hogy van egy sor kifizetetlen számlája, de nyugtalan is a bérezése miatt, nélkülöznie kell néhány fontos dolgot. Csak az utcán tud aludni, gyógyszerek nélkül kell életben maradnia, vagy csak négy órát alhat éjszakánként, mert három munkahelye is van.
Könnyebb szimpatizálni az elszegényedett gyerekekkel. Sajnos az emberek gyakran hibáztatják a felnőtteket saját nyomorukért. Azonban abszolút tudod ezt használni felnőtteknél is, az olvasóidnak csak arra van szükségük, hogy értsék, a szereplők hogyan jutottak oda, ahol vannak. Talán drága életmentő gyógyszerre van szükségük, vagy nincs idejük dolgozni, míg beteg szüleikről vagy gyerekükről gondoskodnak.

2. Magányos


Hősödnek nincs senki az életében, akit szerethet, pedig egyértelműen vágyik rá. Sikertelen kísérleteket tett mások megnyerésére, pótlékként fotókat használ halott vagy híres emberekről, hogy segítsenek neki betölteni a hiányt.
A magány könnyebben használható érett felnőttek esetében, mint gyerekeknél vagy fiatal felnőtteknél. A gyerekeknek és a fiataloknak rendszerint van egy gondviselőjük, aki támogatja őket, és általában könnyebben kötnek barátságot. Egy gyermek tea partija a plüssállataival inkább aranyos, mint szomorú. De működhet fiatal embereknél, ha bemutatod, miért nincs baráti kapcsolatuk gyerekekkel vagy felnőttekkel. Az, hogy furcsák vagy esetlenek, nem elég; kell valami ok, ami elszigetelődésre kényszerítette őket.

3. Bántalmazott


Hősödet más emberek bántalmazzák, és az olvasók látják, hogy ez okozza a szorongásait. Durván bánhatnak vele azok, akiknek törődniük kellene vele, elutasíthatják a közösségek, különféle csoportok, vagy épp üldözhetik.
Ne hagyd, hogy a bántalmazás rajzfilmszerűvé váljon. Indíts egy hihető okkal, mint a bigottság vagy az abúzus. Nézz utána, hogy néz ez ki a valóságban. Aztán emlékezz majd arra, hogy a karaktered valamilyen szinten alkalmazkodott a rossz körülményeihez

Az együttérzést kiváltó tulajdonságok nem minden történetben működnek, a hősök nagyon sokféle háttérrel rendelkeznek. Azonban a szimpátia kiváltása nem követeli meg, hogy a hősöd jó ember legyen. Ha antihősöd van, akinek ugyan nem erőssége az erkölcsösség, de nem is akar erős / hatalmas lenni, akkor ez a kettő tulajdonság tökéletesen megfér egymással.

II. Önzetlen tulajdonságok


Ezek a tulajdonságok megmutatják, miként helyez a karaktered másokat előbbre önmagánál. A legjobb módja, hogy kifejezd ezt a tulajdonságot, ha megmutatod, mibe kerül ez a karakterednek. Ha lesegít egy macskát a fáról, annak nagyobb súlya van, ha emiatt elkésik a munkából, vagy számos horzsolást szerez.

4. Felelősségteljes


Hősöd jelentkezik, hogy elvégezzen valami nehéz munkát, amit senki más nem akar. Ha valami rosszul sül el, ő az, aki vállalja a felelősséget. Az erőfeszítései teljesen hála nélkül maradnak, bár nem is köszönetért cselekszik. Megteszi, mert meg kell tenni.
Ha a főszereplőd küldetésen van, vagy munkát végez, abba jól beleilleszthető a felelősségvállalás. Bizonyosodj meg róla, hogy az önkéntesen vállalt munka kellemetlen vagy kockázatos, de nagyon fontos. Ráadás, ha ezért más aratja le a babérokat.

5. Gondoskodó


Karaktered meglátja mások szükségleteit: megvigasztalja, védi, eteti vagy ágyba teszi őket. Ezek túlmutatnak azon, ami elvárható tőle: hogy fennmaradjon hosszú órákon át vagy felhagyjon élvezetes tevékenységeivel.
Ez a tulajdonság főleg férfiaknál vagy gyerekeknél működik jól. Sajnos szociális elvárás a nőkkel szemben a gondoskodás, ami megnehezíti, hogy erőfeszítéseiket rendkívülinek tekintsék. De ha férfi karakteredet ábrázolod gondoskodóként, azzal egyszerre teszed őt kedvelhetővé és segítesz változtatni a kettős mércén.

6. Szerény


Hősöd alázatos és önmagát lekicsinylő. Jó oka lenne rá, hogy ne legyen az, hiszen pompás munkát végez. De még így sem gondol magáról sokat, és visszautasít minden dicséretet, fizetséget vagy jutalmat, amit felajánlanak neki.
Ha a főszereplődnek még szüksége van egy hiányosságra, hogy a történetszála elkezdődhessen, ez megadhatja azt. A történet folyamán aztán megtanulhatja becsülni önmagát és elfogadni a jutalmat, amit megérdemel.

7. Hősies


Főszereplőd mások védelmére kel veszélyes testi fenyegetésekkel szemben. Ő talán jobban felszerelt ahhoz, hogy szembenézzen a fenyegetéssel, mint azok, akiket megvéd, de a győzelme koránt sem biztos. Mások megmentése során valódi veszélyekkel néz szembe, amik fenyegetik az ő saját biztonságát is.
Ahhoz, hogy ez működjön, a megmentett személynek szimpatizálnia kell a hőssel, aki épp az imént húzta ki a bajból. Egy hős, aki letartóztat egy törvényszegő rablót, nem lesz emiatt kedvelt, de valaki, aki közbe veti magát, hogy kiszabadítson egy állatot vagy egy gyereket, már jóval inkább azzá válik. Hősöd megmenthet egy tárgyat is, ha bemutatod, milyen fontos az a tárgy más emberek számára.

8. Karitatív


Hősöd ad azoknak, akik szükséget szenvednek. Amiről lemond, az nem csupán némi aprópénz, amit nélkülözni tud, hanem valami, amit még ő maga is használhatna. Talán lemond a saját vacsorájáról, hogy megetessen egy éhezőt, vagy elajándékozza egyik meleg sapkáját, ami a kedvence volt.
Nehéz megoldani, hogy a karitatív karaktered önzetlennek érződjön, ha alapvetően gazdag. Ha vagyont örököl, az egészet fel kellene adnia. Azonban ha szegény vagy elszegényedett, adakozása komoly benyomást fog tenni.

9. Megértő


Karaktered nem táplál rosszindulatot senki iránt, könnyen megbocsátja a vétkeket. Ha mások bántják, feltételezi, hogy csak rossz napjuk van. Értékel mindenkit, akivel találkozik, és keresi a pozitív tulajdonságokat még a legrosszabb természetű emberekben is.
Ez a tulajdonság feltűnőbb érett felnőtteknél, akik már nem naivak. Gyerekeknél is lehet ugyan előnyös, ha megértők, de az olvasóid feltételezhetik, hogy később ezt kinövik.

Az önzetlen tulajdonságok sokféle helyzetben működnek, és könnyen alkalmazhatók a mesélők számára. Ezekkel a tulajdonságokkal megszerettethetik a szereplőiket.

III. Mulatságos tulajdonságok


Ezek a tulajdonságok a karaktereket olyan újdonságokkal ruházzák fel, amik lekötik a közönséget. Levegőfrissítést jelenthetnek az agyonhasznált műfaji szabályok közt vagy épp ellenkezőleg, a komoly légkörben. Mindenesetre győződj meg róla, hogy ezeket a tulajdonságokat jól körülírtad, különben az újdonság, amit hoztak, elhalványul és az olvasók könnyen elfelejtik.

10. Szellemes


Hősöd árasztja a csípős egysoros és egyéb szellemes megjegyzések, amik viccessé teszik az nézők szemében. Ezek a tréfálkozó karakterek, tiszteletlenül felelnek a kellemetlen, hatalommal rendelkező figuráknak és a fenyegető gazembereknek, s ezzel szépen beégetik őket. Ezek során gyakran kerülnek bajba, de ez sosem ront a beszédük minőségén.

A szellemesség átlagos karaktereknél működik a legjobban. Az ő vicces visszavágásaik azt az érzést keltik a közönségben, hogy megerősítést kapnak azokban a szituációkban, amiket gyakran el kell viselniük. Egy gazdag és hatalmas személy, aki használja az eszességét, sokkal valószínűbb, hogy aljasnak tűnne.

11. Különc


Karaktered furcsa és megnyerő egyszerre. Nem ugyanúgy látja a világot, ahogy más emberek, ami lehetővé teszi számára, hogy érdekes megjegyzéseket fűzzön mindenhez. Valószínűleg taszítják az olyan dolgok, amiket mások normálisnak találnak és vonzzák azok, amik mások szerint unalmasak. Van bennük egyfajta ártatlanság, ami megengedi nekik, hogy kritikusak legyenek anélkül, hogy átlagosnak vagy egyenesen negatívnak tűnnének.

A különcség jól használható olyan karaktereknél, akik vagy nem egészen emberek, vagy szokatlan háttérrel rendelkeznek. Ha egyedül nevelkednének egy űrállomáson csupán számítógépes oktatóprogramok segítségével, az megmagyarázná, hogy miért ilyen furcsák.

12. Felforgató


Szereplőd felborítja az általánosan elterjedt megszokásokat, és szembemegy a begyökerezett hiedelmekkel. Ő nem az a típusa az embereknek, amilyet egy hősről feltételeznénk, de ez nem zavarja. Agyafúrtan használja a zsánereit, hogy nevetségessé tegyen mindenkit, aki szabályosan játszik, dacolva annyi klisével, amennyivel csak képes.

Nem aggathatod rá a felforgató hajlamot egy kész karakterre, már teljesen az elejétől, a megalkotástól kezdve élned kell vele. Használj olyan demográfiai réteget (pl. rassz, kor, anyagi helyzet) amit a műfaj eddig sosem képviselt és adj neki olyan tulajdonságokat, ami a hősöknek sosem szokott lenni. Aztán adj egy olyan kiállást hozzá a karakternek, ami illik az eddigiekhez.

A szórakoztató vonások megvalósítása a legtrükkösebb. Van egy vékony határvonal a mókásság, ami megnyerő és a mókásság, ami idegesítő között. Míg ezen tulajdonságok egyike is elég, hogy a karakteredet a legjobb esetben szerethetővé tegye, fontold meg, hogy hozzáadsz még egy önzetlen vagy szimpatikus tulajdonságot, abban az esetben, ha a karakter jelleme nem úgy alakulna, ahogy akartad.

Hősödnek nem lehet túl sok jó tulajdonsága, noha nem minden tulajdonság fog passzolni a történetedhez. Ha több mint egyet szeretnél használni, először kategorizáld őket, ez fogja jelenteni neked a legnagyobb eredményt. Akkor amennyiben a karakterednek lesznek erősségei és gyengeségei, jó munkát végeztél.


Share:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése